Historia
Esittelemme STILLin historiaa ja valotamme yrityksemme kehityksen suuntaviivoja. Nämä kehityksen suuntaviivat ovat ohjanneet STILLiä sen perustamisesta lähtien aina johtavaksi intralogistiikan ratkaisuja maailmanlaajuisesti tarjoavaksi yritysryhmäksi.
Voit ladata kirjan täältä "STILL – Historia" pdf-muodossa:
STILL – HistoriaAsiakkaamme ovat hyötyneet luotettavista tuotteistamme ja palveluistamme jo yli 90 vuoden ajan. Aloitimme korjaamalla moottoreita, kehitimme liikutettavia generaattoreita, ja nyt meistä on tullut eräs johtavista täyden palvelun tarjoajista sisälogistiikan alalla.
Tarjoamme kattavia sisälogistiikan ratkaisuja, jotka kattavat viestinnän trukkien ja kaikkien logistiikan järjestelmien välillä. Kokonaisvaltaisella lähestymistavallamme pyrimme sovittamaan tehokkaasti yhteen kaikki sisälogistiikan komponentit henkilökunta mukaan lukien.
STILLin korkea laatu ja nopea palvelu takaavat korkean käyttöasteen. Tuotteemme ovat käyttäjäystävällisiä, ja siksi niiden käyttäminen säästää aikaa. Analysoimalla asiakkaidemme materiaali- ja tietovirrat voimme tarjota ratkaisuja, jotka on räätälöity täydellisesti mihin tahansa tarpeeseen.
Innovatiivisten ja älykkäiden ajatustemme avulla pystymme kantamaan vastuumme ympäristöasioissa. Esimerkiksi energiaa säästävä ajo-ohjelma Blue-Q säästää 10-20 prosenttia trukkien käyttämästä energiasta ilman vaikutusta trukin tehokkuuteen.
Osaava henkilökuntamme auttaa sinua aina mielellään. Henkilökohtaiset suhteet ovat pitkän liiketoimintasuhteen perusta.
Aiempien vuosien jatkuva kasvu ja laajentuminen uusille markkinoille olivat sinänsä liiketoiminnallisesti menestyksekkäitä, mutta loivat samalla myös uusia vaatimuksia. Kansainvälisenä yhtiönä STILL kohtasi jatkuvasti kansainvälisen markkinan haasteita. Tämän vuoksi STILL päätti poistaa toiminnassaan tunnistamansa heikkoudet ja vahvistaa olemassa olevia vahvuuksiaan.
Vuosituhannen vaihteessa STILL käynnisti usean miljoonan euron arvoisen investointiohjelman optimoidakseen tuotantorakenteita pääkonttorissa Hampurissa sekä samalla kehittää edelleen jo aiemmin hyvin toimineita palveluitaan. Samanaikaisesti STILL kasvatti kansainvälisiä tuotanto- ja myyntitoimintojaan yritysostoin. Samanaikaisesti yhtiö kehitti sisäisiä laadunvarmistustoimintojaan ja erittäin innovatiivisia uusia tuotteita ja palveluita. Uudet konemallit asettivat uusia standardeja niin taloudellisuudelle, laadulle kuin suorituskyvyllekin. Tämän lisäksi STILL loi uuden palvelukonseptin, PartnerPlanin, jossa asiakkaat huomioitiin ennennäkemättömän yksilöllisesti.
Sisäisen uudistumisen rinnalla myös yrityksen ulkoista profiilia terävöitettiin. STILL oli nyt entistä tunnetumpi globaalina premium-tason brändinä, joka tarjoaa paitsi suuren laitevalikoiman, myös ainutlaatuisen innovatiivisia palveluita ja ratkaisuja materiaalivirtojen hallintaan. Muututtuaan vain tuotannonhallinnan ratkaisuja toimittavasta yrityksestä kokonaisvaltaisten sisälogistiikan ratkaisujen toimittajaksi STILL pystyi valtaamaan johtoaseman Euroopan sisälogistiikan prosessien ratkaisutoimittajana.
Huolimatta kyvykkyydestään uusiutua STILL pitää kiinni perinteistään. Asiakkaat, toimittajat, henkilökunta ja kumppanit voivat luottaa yrityksen toimintafilosofiassa kuvattuihin perustaviin arvoihin ja pyrkimyksiin, jotka ovat edelleen ajankohtaisia 100 vuoden toiminnan jälkeen. Tänään, aivan kuten huomennakin, STILL on sitoutunut periaatteeseensa: "Haluamme tuottaa lisäarvoa kaikille kanssamme toimiville."
90-luvun alku oli suurelta osin omistettu laajentumiselle idässä. Aiemmin yhtenäisen Itäblokin hajoaminen, Saksan yhdistyminen ja uusien uudistusmielisten demokratioiden muodostuminen avasivat uusia markkinoita.
Alusta lähtien STILLin tavoitteena on ollut muodostaa pitkäkestoisia, vakaita ja luottamukseen perustuvia suhteita Itä-Euroopassa sijaitsevien asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Tämä perusasenne oli eräs olennaisista tekijöistä nousussamme markkinajohtajaksi vanhoissa Itä-Saksan osavaltioissa.
Idän toimintamme peruskivi muurattiin vuonna 1990, kun perustimme myyntikonttorin Leipzigiin - ja pian sen jälkeen tytäryhtiöt Unkariin (1992), Tsekin tasavaltaan (1993) ja Puolaan (1995). Samaan aikaan vahvistimme myös yhteyksiämme Venäjään. Itäisestä markkinasta on muodostunut vahva tukijalka. STILLin tie tulevaisuuteen on tasoittunut.
Teollisuuden vaatimuksiin suunnatulla tuotevalikoimallaan aina raskaan teollisuuden trukeista varastointilaitteistoon, 12 ulkomaisella yrityksellään ja koko maailman kattavalla huoltoverkostollaan STILL on saavuttanut aseman, jossa sen nimi yhdistetään luotettavuuteen ja laatuun.
Still GmbH ja sen työntekijät jatkavat omaksumallaan tiellä ja tulevaisuuteen noudattaen yrityksen perustajan Hans Stillin mottoa:
"Työmme on ratkaista yksittäisiä kuljetusongelmia. Uusien kuljetustekniikoiden kehittämisessä haasteemme on vastata huomisen vaatimuksiin jo tänään."
Aina 70-luvun alusta lähtien STILLissä päästiin todistamaan ainutlaatuista liikevaihdon kasvua. 1971 liikevaihto oli 200 milj. DM. 80-luvun puolivälissä liikevaihto oli käytännössä kolminkertaistunut, ja vuonna 1989 se ylitti 1 mrd DM rajan.
Liikevaihdossa näkynyt menestys myynnissä sai rinnalleen järkeistämistoimenpiteitä, tuottavuuden kasvun ja merkittävän investoinnin, jolla pyrittiin luomaan yritykselle vakaa pohja ja turvaamaan nopea kasvu. Eräs toimenpiteistä oli uuden koulutuskeskuksen luominen ja uuden rakennuksen pystyttäminen Kehitys- ja suunnitteluosastolle.
Kun IBM esitteli ensimmäisen tietokoneensa vuonna 1970, kukaan ei pystynyt ennustamaan, kuinka valtava merkitys tietokoneilla olisi teollisuuteen ja yhteiskuntaan. Mutta uusi teknologia tarjosi uusia mahdollisuuksia ja STILLin kaltaisessa yrityksessä, joka itsekin tuotti uusia ideoita, ovi oli aina avoinna uusille mahdollisuuksille. STILL hyödyntää uutta tekniikkaa, jos se vain näyttää järkevältä. Niinpä samanaikaissti tietokoneiden kanssa STILLin tuotantoon asennettiin ensimmäiset täysin automaattiset koneet. STILL kokeilee uusia toimintatapoja myös työajan organisoinnissa: ottamalla käyttöön joustavan työajan vuonna 1972 STILL antoi työntekijöilleen enemmän vapautta tehdä päätöksiä ja enemmän henkilökohtaista vastuuta.
Mutta STILL ei tyytynyt vain hyödyntämään kehitystä, vaan oli myös aktiivisesti viemässä sitä eteenpäin. Innovatiiviset tuotteet asettivat uusia standardeja trukkiteollisuuteen. Tämä alkoi pian sen jälkeen, kun oli tehty päätös rakentaa trukkeja, joissa yksi pyörä oli jousitettu, vuonna 1948 myönnetyn patentin mukaisesti, eikä todellakaan päättynyt vuonna 1983 maailman ensimmäiseen teolliseen hybriditrukkiin - STILLin innovatiivisuus jatkuu tehokkaana myös tänään.
70-luvulla STILL antoi muitakin näyttöjä innovatiivisuudestaan: "clear-view mast" - trukki, jossa näkymä kuormaan on maston suunnittelun ansiosta erinomainen. Tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että tämä uusi kehitys on parantanut merkittävästi haarukkatrukkien turvallisuutta ja helpottanut niiden käyttöä.
STILLin suunnittelu- ja tuotekehitysinsinöörit työskentelevät tiiviisti myös löytääkseen ympäristöä suojelevia ratkaisuja. Vuodesta 1974 lähtien polttomoottoritrukkien pakokaasupäästöt ovat vähentyneet niin paljon, että tiukat kolmevaiheisen Kalifornia-testin vaatimukset on saavutettu.
STILLin kehitys ei ole koskaan ollut päätavoite. Asiakkaan saavuttamat hyödyt ovat aina olleet ensisijaisia. Tämä on ollut palkitseva perusperiaate ja johtanut kasvuun. Vuonna 1979 yrityksessä oli jo 2500 työntekijää.
Tulipalo kokoonpanotiloissa (1961) tuhosi kahden kuukauden työn vain muutamassa tunnissa. Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin.
Lamaantumisen sijasta raivoavat liekit näyttivät vain motivoivan STILLin työntekijöitä. Varsin pian tuotanto voitiin käynnistää uudelleen vuokratiloissa, ja vain muutaman vuoden kuluttua samaan paikkaan, kyteville raunioille, rakennettiin uudet ja nykyaikaiset kokoonpanotilat. Tulesta tuli STILLin uudistuksen ja muutoksen ajan symboli.
Työtilojen uudistamisesta ja laajentamisesta oli päätetty jo niinkin aikaisin kuin vuonna 1960. Uudet rakennukset suunniteltiin trukkien valmistukseen ja kytkinlaitteiden tuotantoon. Lisäksi suunnitelmissa oli uusi toimistorakennus ja keskitetyn lämmityksen ja energiantuotantolaitoksen pystyttäminen. Vuonna 1964 nämä rakennusprojektit olivat valmistuneet ja STILL pystyi astumaan 60-luvun toiselle puoliskolle vahvempana ja paljon tehokkaampana, kuin vuosikymmenen alussa raivonneen tulipalon jäljiltä olisi voinut odottaa. Rakennusmuutosten ansiosta yritys sai muutenkin uudenaikaisen ilmeen.
Myös yrityksen logo, jota STILL käytti esitellessään itseään ulkomaailmalle, päivitettiin. Vuoteen 1968 saakka brändiä kuvasi salamaa symboloiva "S"-kirjain. Ajatus tuli yrityksen perustajalta ja viittasi alkuperäiseen tuotantoon ja sen keskittymiseen sähkölaitteisiin. Vuoden 1969 jälkeen tämä tuotantolinja oli kuitenkin täysin korvattu ajoneuvojen valmistuksella. Ensimmäinen muuttuneen valmistustuotannon kanssa linjassa ollut logo tuli Esslingen-tehtaan oston mukana.
Uusi logo, "SE Vehicle Works GmbH", otettiin käyttöön kahdeksaksi vuodeksi, ilman "sähkösymboliikkaa". Lopullinen yrityslogo, josta STILL tänäänkin tunnetaan, kehitettiin vuonna 1976: STILL GmbH.
Saksa työskenteli innokaasti toteuttaakseen taloudellisen ihmeen, ja 50-luvun alkuun mennessä se pystyi taas tuottamaan korkealaatuisia tuotteita hämmästyneelle maailmalle. Termillä "Made in Germany", valmistettu Saksassa, oli taas hyvä maine. STILL oli yksi niistä yrityksistä, joiden tuotteet herättivät kiinnostusta ulkomailla. Uusien trukkiensa avulla se onnistui ottamaan askeleen vientimarkkinoille. Maata miehittävät brittijoukot olivat ensimmäisiä, joilta STILL sai tärkeän tilauksen. Vuonna 1950 ne tilasivat 60 EWL 1500 -sähkökuorma-autoa.
Kansainvälinen liiketoiminta oli osa STILLin perinteitä. Jo vuonna 1924, vain neljä vuotta yrityksen perustamisen jälkeen, STILL esitteli Leipzigin vientimessuilla valoasemansa ja sähkömoottorinsa. Noina aikoina sähköverkot eivät vielä olleet kovin kattavia ja kaukaiset viljelykset trooppisissa maissa tarvitsivat omat voimalaitoksensa. STILL toimitti niitä kaikkialle maailmaan.
Pyrkimys olla avoinna maailmanmarkkinoille on pysynyt tärkeänä yritykselle aina nykypäivään asti. Vuonna 1951 STILL osallistui naapurivaltiossa Tanskassa Kööpenhaminan messuille, ja ehkä tämän ansiosta sitä pidettiin yleisesti avoimena kansainvälisenä yrityksenä. Joka tapauksessa vielä samana vuonna Hampurin lehdistö julkaisi yrityksesta suuren kuvareportaasin otsikolla "STILL - kaikkialla maailmassa".
Saksan Rautateiltä saadut tilaukset osoittautuivat hyödyllisiksi viennin kannalta. Se oli ensimmäinen rautatieyhtiö, joka otti käyttöön STILLin sähkövaunut ja haarukkatrukit (1949), ja näin vahvisti muiden rautatieyhtiöiden päätöstä myös ottaa käyttöön STILLin uusia tuotteita. Italian Rautatiet alkoi käyttää STILLiä vuonna 1954, pian perässä seurasivat Benelux-maiden rautatieyhtiöt ja muiden mukana vuonna 1959 STILL sai tilauksen Japanin Rautateiltä. Nämä merkittävät vientitilaukset tarkoittivat STILLille kahta asiaa: ensinnäkin toipumista ja uutta käännettä parempaan 40-luvun vaikeiden vuosien jälkeen, ja toisaalta, että uusien "trukkien" valmistaminen oli yrityksen uusi, eteenpäin vievä suunta. Jo vuonna 1954 tämä divisioona ohitti vakiintuneen sähkölaiteliiketoiminnan.
Toinen maailmansota leimasi 40-luvun ensimmäistä puoliskoa, ja sota vaikutti jokaiseen Saksassa.
STILL jatkoi generaattorilaitteiden tuotantoa, ja tuotantokapasiteettia laajennettiin jatkuvasti. Vuoden 1945 alussa STILLin työntekijämäärä oli kasvanut lähes 1500 työntekijään ja tuotanto käytännössä kolminkertaistunut. Mutta sodanjälkeisen romahduksen jälkeen uudelleenrakentaminen alkoi vain alle 500 työntekijän voimin.
Melkein puolet tuotantokapasiteetista oli raunioina ja ensin STILLin oli vain pyrittävä pitämään päänsä vedenpinnan yläpuolella korjaamalla sähkömoottoreita ja muuntajia. Vuoden 1945 heinäkuuhun mennessä uusien tuotteiden kehitys oli kuitenkin jo alkanut. Yritys perusti kahden miehen "Ajoneuvot"-suunnittelutiimin, ja seuraavana vuonna se jo pystyi esittelemään "EK 2000 -sähkövaunun". Tämä sähköllä toimiva kuljetusajoneuvo, jonka kapasiteetti oli 2 tonnia, sai aikaan perustavaa laatua olevan muutoksen STILLin tuotannossa. Tästä lähtien painopiste oli entistä enemmän liikkumisessa, "teollisten trukkien" rakentamisessa. (Sähkölaitteiden valmistus lopetettiin kokonaan vuonna 1969.)
"EK 2000":ssa uusia ideoita oli jo toteutettu käytännössä. Uudentyyppinen yksipyöräjousitus ja ajokahvaohjaus saivat patenttinsa vuosina 1948 ja 1952. Vuonna 1947 EK 2000 sai tärkeän asiakkaan - Saksan Rautatiet.
Uusien innovaatioiden avulla noususuhdanne muuttui huomattavasti dynaamisemmaksi: kehitettiin kolmipyöräinen traktori, niin sanottu "Muuli" (1948), ja vain vuotta myöhemmin juhlittiin jo sadannen Muulin valmistumista. Samana vuonna (1949) seurasi jo uusi tuote: STILLin ensimmäinen haarukkatrukki, EGS 1000.
STILL ei laittanut liikkeelle vain tuotteitaan, vaan myös huoltonsa. 40-luvun lopussa STILL alkoi käyttää omia huoltoautojaan. Ensimmäinen, VW-pakettiauto ostettiin vuonna 1947. Vuosien varrella Saksan huoltokalusto on kasvanut 750 autoon. Maailmanlaajuisesti huoltoautoja on yli 1 000.
Ihmiset tekevät yhtiöstä vahvan.
Myös 30-luku oli taloudellisen nousukauden aikaa. STILLin generaattorilaitteet olivat nyt tunnettuja. Ensimmäinen yksikkö, Matador-valoasema, tuotti vain 0,5 kW. Sen jälkeen siihen perustuvaa tuotevalikoimaa oli kehitetty, ja nyt laitteisto tuotti jopa 1,5 kW. Vuoteen 1933 mennessä generaattorit tuottivat jopa 10 kW, mutta sekään ei vielä riittänyt. Seuraavana vuonna valmistettiin ensimmäiset liikutettavat yksiköt. Vuodesta 1935 näistä tuli pysyvä osa myytävien tuotteiden valikoimaa.
STILL kehitti korkealaatuisia laitteita, jotka vastasivat asiakkaiden tarpeita. Tämä ei kuitenkaan ollut jatkuvan kasvun ainoa syy. Aivan yhtä tärkeitä olivat (ja edelleen ovat) sen sitoutuneet työntekijät, energia ja loppumattomat ideat.
Hans Still, yhtiön perustaja, tiesi tämän. Hänelle työntekijät olivat enemmän kuin vain tuotantotekijä. He olivat yrityksen menestyksen luojia yhdessä hänen kanssaan.
Tämän periaatteen myötä STILLin perinteeksi muodostui huolehtia työvoimasta ja sen eduista. Jo vuonna 1934 järjestettiin ensimmäiset yritysjuhlat, kun joulua juhlittiin yhteisöllisesti. Seuraavina vuosina tehtiin lisää uudistuksia: vuonna 1935 työntekijöiltä tulleita parannusehdotuksia palkittiin ensimmäisen kerran. Lisäksi työntekijöille järjestettiin terveydenhuoltoa ja lääkäripalveluita. Kolme vuotta myöhemmin perustettiin ensimmäiset yhtiön urheiluryhmät, jotka yhä edelleen ovat suosittuja.
Myös myöhempien vuosien aikana oli selvää, että tyytyväiset työntekijät olivat STILLin liiketoiminnallisen menestyksen perusta. Vuonna 1940 Hans Still perusti "Hans STILL hätäapujärjestön", joka säännöllisesti jakoi suuria summia työntekijöille, ja tämän perinteen jatkeena yritys maksaa työntekijöilleen eläkettä. Vuonna 1941 avattiin työntekijöiden kirjasto ja vuonna 1943 yhtiön omat asunnot. Eräs huomioitava asia työntekijöistä huolehtimisessa on harjoittelijoiden koulutus. Omilla koulutuskeskuksillaan STILL oli luomassa perustaa työntekijöidensä korkealle koulutustasolle.
Helmikuun ensimmäisenä päivänä vuonna 1920 eräs nuori mies saavutti itsenäisyytensä perustamalla Spaldingstrasselle, Hampuriin, pienen sähkömoottoreiden korjaamiseen keskittyneen yrityksen. Hans Still oli silloin vielä nuori, vain 22-vuotias, ja täynnä energiaa. Kaiken piti tapahtua nopeasti - erityisesti hänen asiakkailleen.
Hän tarjosi "pikaista apua", luottavuutta ja laatua. Menestys ei antanut odottaa itseään kauaa. Nousu oli henkeäsalpaavaa. Sen lisäksi, että hän korjasi sähkömoottoreita, jo vuonna 1920 hän kehitti omia tuotteitaan. "Matador" valoasema oli ensimmäinen, ja sitä seurasi pian pienet kannettavat generaattorit (1924).
Tuotevalikoiman lisäksi tarjoomaan kuului myös kaupallinen valikoima generaattorilaitteita. Nuoren yrityksen kasvuvauhti selviää työntekijämäärän kasvusta. Alussa Hans Still työllisti vain kaksi työntekijää, koneenhoitaja ja asentaja. Pian nämä kolme pioneeria tarvitsivat lisävoimia. Joka vuosi yritys palkkasi lisää työntekijöitä. Jo vuonna 1924 työntekijöitä oli 20; vuonna 1937 työntekijöitä oli jo yli 500 ja vain kahta vuotta myöhemmin yli 1 000. Nykyisin STILL työllistää yli 9 000 työntekijää ympäri maailman.
Pian yritys ei enää mahtunut tiloihinsa. Vuonna 1927 STILL muutti suurempiin tiloihin lähelle Wendenstrassea, mutta se ei voinut jatkaa sielläkään pitkään. Kasvu jatkui ja hyvin pian maksimikapasiteetti oli jälleen saavutettu. Hans Stillin oli katsottava ympärilleen ja etsittävä paikkaa, joka tarjoaisi tilaa laajentua tulevaisuudessa. Se löytyi vuonna 1932: Liebigstrassen ja samansuuntaisen Berzeliusstrassen välissä oleva tila Hampurissa, Billbrookin kaupunginosassa. STILLin pääkonttori on siellä edelleen.
Aina traagiseen kuolemaansa vuonna 1952 asti (hän kuoli yhdessä vaimonsa kanssa auto-onnettomuudessa) Hans Still oli liiketoiminnan ruorissa. Hänen perintönsä on STILL-yhtiö, jonka edelleen toimii hänen periaatteidensa mukaisesti:
"Työn taso, tuotteiden taloudellinen kannattavuus, tunnollinen valmistus ja täydellinen palvelu ovat STILL-laadun tukeva perusta".
STILL on edelleen uskollinen näille periaatteille.